Tuesday, September 14, 2010

RaYA yaNg 'BeSt'!

1 Syawal 1431 H bersamaan 10 September 2010..
tarikh yang menjadi sejarah dalam hidup aku..

 sebab dah 19 tahun hidup, ni lah first time raya kat kL(rumah)...

aku macam tak caya bila kakak aku cakap tahun ni raya kat rumah jek..

then aku pergi mengadap muka mak.. lalu soalan simple dan penting ditanyakan kepada mak aku.....

"mak, tahun ni raya mana?"

mak aku dengan selamba menjawab,

"raya rumah je lah"

          
adoyai..... terpaksa lah pasrah...

so bila dapat tau kena raya kat rumah jek, teros dengan automatiknya, aku jadi takde mood nak raya...

so dari start cuti tu, aku duk rumah jek lah... kawan-kawan yang lain dah sibuk pergi shopping...

on9 --> tido --> buka puasa --> on9 --> tido --> buka puasa......................

 tu jek lah keje aku...

nak beli baju raya pun malas.. nasib baik lah dah tempah baju melayu sebelum cuti aritu..
tu pun ada masalah dengan baju melayu aku.. labuh gila.. aku call kedai tu.. dia cakap tak sempat lah nak alter.. kalau nak lepas raya.. arghhh!! bengang nya aku...! aku nak pakai baju tu time raya lah! bukan lepas raya!.. duh!
okay.. sabar-sabar...
nasib baik lah tahun ni satu family pakai kain yang sama.. so aku try bukak baju ayah.. aku try..
wah! macam padan jek.. aku pun pujuk ayah. nak tukar.. nasib baik lah bila ayah pakai baju aku, baju tu okay kat badan dia.. hahahaha

bila lama-lama duk rumah pun bosan jugak.. kalau aku teruskan sikap malas ni memang lagi teruk lah raya aku nanti.. so alang-alang mak ada ajak teman dia pegi shopping, aku pun membeli lah 3 helai baju. takot nanti takde baju raya langsung..

so daripada takde baju raya langsung, aku dah ada 3 helai.. hahaha...


next,
 ada ura-ura cakap raya awal sehari.. aku macam nak percaya pun malas..
so tak kisah la raya awal ke, lambat ke, aku tetap raya kat rumah gak..

malam raya,
 kalau kat kampung, budak-budak umur aku ni mesti menyibukkan diri dengan mercun and pasang pelita..
 tapi aku, malam raya tu, aku menyibukkan diri dengan laptop. bukak fb.. best kan????

pagi raya,
 kalau kat kampung, mesti ramai yang bangun awal sebab nak kena beratur nak mandi..
 aku lak, memandangkan sembahyang raya pukul 8.45, aku bangun pukul 8.15..
 mula-mula ingat nak bangun 8.30 tapi disebabkan baju melayu tak iron lagi, aku bangun lah awal sikit...

sembahyang raya,
 memandangkan masjid tu agak dekat dengan rumah, aku pergi pukul 8.40.. awal 5 minit.. lagipun ni kan kat kL.. so mesti tak ramai orang..
bila aku dah sampai masjid, aku tengok ramai pulak kat masjid tu.. aku masuk masjid, ramai bangla and indon...
aku baru teringat, setiap kali raya, mesti lah ramai rakyat asing kat kL ni.. dorang mana ada kampung nak balik..
nasib baik ada tempat untuk aku sembahyang..

lepas sembahyang raya,
 macam biasa lah, lepas sembahyang, bermaaf-maafan....
 pastu makan.. nasib baik ada ketupat dan rendang yang dibuat sendiri + lemang yang dibeli.. haha
 pastu sesi bergambar....
 pastu disebabkan bosan sangat, aku tido sampai petang.. hahahaha..seronok betul raya ni..

conclusion: raya tahun ni membosankan..

tapi, nasib baik aku buat muka sedih.. then pujuk mak and abang.. last2, balik gak kampung raya kedua tu.. tu pun pergi pagi, then balik petang... walaupun menyedihkan, tapi takpe lah... dapat gak rasa rendang kat kampung tu...


and macam agak banyak gak aku bercerita pasal raya ni, so aku akhiri cerita raya ni dengan beberapa keping gambar......


my big family


with my mom


kak ya


aku meyibuk :p

0 comments: